Stane se Cama postrachem pašeráků v Africe?

31.01.2015 18:28

Stane se Cama postrachem pašeráků v Africe?

31-01-2015 | Zdeňka Kuchyňová

Ve Střední Africe jsou kvůli svým klům ročně zabity tisíce slonů. Alarmující čísla nenechávají chladnou ZOO Liberec, která se společně s dalšími organizacemi i jednotlivci pustila do boje s pašeráky. Do centra obchodu se slonovinou, kde jde často o život, se vydává poprvé v historii speciálně vycvičený český pes.

 

Foto: Zoo Liberec

Foto: Zoo Liberec

Do konžského Brazzaville s ním 15. února odlétá profesionální kynoložka Hana Böhme. Stráví tu měsíc a půl. Pak tu zůstane její pes Cama. Dvouletá fenka belgického ovčáka bude pomáhat celníkům v hlavním městě.

Ojedinělou akci, jejímž cílem je zlepšit boj s pytláky a pašeráky, rozjela organizace Save - Elephants v čele s českým ochráncem přírody Arthurem Sniegonem z Třince. Hana Böhme se o akci dozvěděla přes facebook, sešli se, a odletěla do Konga. A proč právě Cama?

"Když jsem z Konga přiletěla po dvou měsících, vybírali jsme ze třech psů. Byli to belgičtí ovčáci a holandský ovčák. Vyhrála Cama, protože ji mám od štěňátka a byla z nich nejlepší. Je to jedno z mála plemen, které je ještě pořád zdravé, je temperamentní a chce pracovat," uvedla Hana Böhme s tím, že v Kongu už fungují dva psi, kteří byli připravovaní v Izraeli.

A co čeká Camu v Africe?

Hana Böhme (uprostřed), foto: Zoo Liberec

Hana Böhme (uprostřed), foto: Zoo Liberec

"Já vůbec nevím, co s ní udělá letadlo. První týden se budeme jen procházet a koukat. Po týdnu začne trénink, musím zasvětit psovody, kteří tam jsou. Protože posílám Camu, tak jsem řekla, že chci psovoda, kterého znám. Byl moc šikovný. Na psy, co tam jsou z Izraele, se muselo mluvit hebrejsky. Tak jsem se taky naučila povely v hebrejštině. Ptala jsem se jich, jestli mám zůstat u hebrejštiny nebo jestli chtějí češtinu. Řekli, že se povely naučí v češtině."

ZOO Liberec poskytla Haně Böhme takzvané pachové konzervy tvořené zejména odřezky sloních klů, srsti a šupin exotických zvířat. Bez vzorků pachů slonoviny, šimpanzů, papoušků či hadů by totiž nebylo možné psa k důležitému úkolu vycvičit.

"Co se týče slonoviny, tak ta je velmi hlídaná. Vše se převáží, až ji budu vracet, ještě před odletem do Konga. Pak tam mám šimpanze, hady, africké opičky a papoušky a ze Zoo Praha jsem dostala gorilí chlupy."

Foto: Zoo Liberec

Foto: Zoo Liberec

Nejdřív se Cama naučila rozeznávat pach jedinečných savců luskounů, kteří jsou podobní mravenečníkům a mají šupiny.

"Já je vůbec necítím. Luskouny jsem do ní dostávala asi dva měsíce. Pak ty další pachy jdou rychleji."

Cama má za sebou měsíce každodenního výcviku. V Africe ji teď čeká další měsíc a půl tréninku. Ve většině zemí Afriky nejsou zatím psi využíváni, a to i přesto, že právě pašování zbraní a chráněných živočichů představuje na mnoha místech kontinentu hlavní trestnou činnost.

A proč právě Kongo? Nápad zapojit vycvičené psy napadl Arthura Sniegoně při dlouhém čekání v koloně aut. Afričtí policisté dopravu zastavili kvůli kontrole. Dívali se do každého kufru a to bylo velmi pomalé. Pes by kontrolu velmi urychlil a je neuplatitelný. Projekt slaví velké úspěchy již dnes. Psi z Izraele našli od začátku svého zapojení v Africe desítky pašovaných mrtvých zvířat.

Foto: Zoo Liberec

Foto: Zoo Liberec

Než fenka odletí do Afriky, pustí ji celníci na letišti do zázemí prostoru pro zavazadla, aby si mohla kontrolu vyzkoušet přímo v terénu. Rozloučení s Camou bude pro Hanu Böhme složité.

"Camička tam zůstane, což asi obrečím, když budu odlítat. Určitě si ji chci jet zkontrolovat, to jsem řekla hned. Pokud by nastal nějaký problém ve výcviku, tak chci za ní letět sama. Dávám totiž svého nejlepšího psa. Nenapadlo by mě, že ji budu posílat do Konga. Jinam bych ji neposlala, ale tady už lidi znám, vím, jak se ke psům chovají, že se o ně bojí a nedovolili by, aby se Camě něco stalo."

Do Afriky by chtěli dobrovolníci v tomto roce sehnat až tři další psy. Celníci odhadují, že se do Česka dostane od pašeráků mnoho kilogramů slonoviny. Ti nás využívají jako tranzitní zemi. Odhalit a zabavit se přitom podaří jen zlomek. Hlavní břímě nese Afrika, kde by vycvičení psi mohli na tamních letištích zachytit až 80 % kontrabandu. V Česku by pak speciálně vycvičený služební pes odhalil zbytek.